Hogyan irányíthatom a vevőt a boltomban?
Áruk kihelyezése az árucsoportra jellemző árutároló eszközökre
Az áruk értékesítésre való előkészítésének utolsó szakasza az áruk kihelyezése az eladótérbe. A vásárlás sikerességét jelentősen befolyásolja az áruk eladótéri elhelyezése, amivel a vevő vásárlási útja is irányítható.
Az áruk eladótéri elhelyezésekor figyelembe kell venni:
-
az áru jellegét, csomagolását,
-
az alkalmazott értékesítési módot,
-
az áru keresettségét, ismertségét,
-
a kereskedelmi vállalkozás üzletpolitikai célkitűzéseit,
-
munkaszervezési és vevőkényelmi szempontokat,
-
az áru minőségének védelmét,
-
vagyonvédelmi szempontokat.
A ruházati termékek eladótéri elhelyezésének szempontjai:
A konfekció-, kötöttáru- és divatárutermékeket leggyakrabban nyitott pályás önkiszolgáló értékesítéssel forgalmazzák. Az árucsoportokat szigetszerűen helyezik el az eladótérben.
-
Az áruszigeteket úgy alakítják ki, hogy külön kerülnek elhelyezésre a női, férfi, gyermek termékek, célszerűbb, ha még a lányka és fiú termékeket is el tudják választani egymástól.
-
A termékeket fajtánként helyezzük el, és ezen belül méret szerint csoportosítjuk őket. Például egy sztenderen helyezzük el a női blúzok választékát, méret szerint csoportosítva. Előnye, hogy a vásárló könnyen megtalálja a keresett terméket.
-
Elterjedt a színek szerinti árukihelyezés is. Például a női osztályon egy sztenderen helyezik el a színben egymáshoz illő termékeket: blúzt, szoknyát, blézert, nadrágot stb. Előnye, hogy ízlésformáló és a vásárlók impulzív vásárlásait ösztönzi.
-
A kiegészítő termékeket célszerű az alaptermék közelében elhelyezni. Például blúz, blézer mellé sálat, övet, díszzsebkendőt, táskát stb.
-
A sztender elején meg is jeleníthetjük a kiegészítő termékekkel „feldíszített” terméket. Például blézer gallérja alá elhelyezhetünk egy sálat. A mögötte található ugyanolyan „csupasz” blézer már nem is olyan szép.
-
Az eladótérben érdemes egy-két próbababát elhelyezni, és az üzletpolitikai döntéseknek megfelelően felöltöztetni. A bábun látott termékek a valóságnak megfelelően mutatják be a termékeket, ezért erős a vásárlásösztönző hatásuk. A babákat állítsuk a vevőáramlási útvonalra úgy, hogy a vásárlónak szembefordulva álljanak. De hatásos lehet hagyományos értékesítésnél is egy felöltöztetett félbábút (torzót) elhelyezni a pulton, vagy egy-egy harisnyát, harisnyanadrágot egy harisnyalábon bemutatni.
-
A sztenderekre történő áruelhelyezésnél figyeljünk a vevőáramlási útvonalra. A felakasztott ruhák minden esetben a vevőkkel szembefordulva „fogadják” a vásárlókat.
-
Ügyeljünk az esztétikus árukihelyezésre, a rendre, azonban kerülni kell a katonás rendet, mert ez visszatarthatja a vásárlót a válogatástól. (Például beujjazott öltönysorhoz nem mer hozzányúlni a vásárló.)
-
Az árutároló berendezések árubőséget tükrözzenek, de ne legyenek túlzsúfolva, a termékek könnyedén levehetők és visszahelyezhetők legyenek.
-
A polcokon elhelyezendő termékeket hajtogassuk össze. Az egymás tetejére kerülő áruknál figyeljünk arra, hogy az „oszlopok” azonos szélességűek legyenek. Hajtogatott állapotban is tetszetős képet mutassanak.
-
A nagy értékű termékeket a pénztár közelében, vagy jól látható helyre kell elhelyezni.
-
A próbafülkék előtt megfelelő helyet kell biztosítani a kényelmes várakozás és jó átláthatóság érdekében.
-
Az árutároló berendezéseket úgy helyezzük el, hogy kényelmes vásárlást biztosítsanak, könnyen elérhető, levehető legyen a termék, valamint balesetvédelmi, és vagyonvédelmi szempontok is érvényesüljenek.
Az üzlettérben való áruelhelyezés előtt ne feledkezzünk meg a tárolóberendezések tisztításáról sem! A takarítási rendben meghatározottak szerint mossuk le az állványokat, polcokat. Ne feledkezzünk meg a szárazra törlésükről sem, hiszen a ruházati termékek fokozottan érzékenyek a nedvességre.
A termékeket nyitva tartás előtt, vagy zárás után szükség szerint ruhakefével tisztítsuk le.
Egyes áruféleségek árukihelyezésének speciális szabályai:
-
Kalapok elhelyezése: A kalapokat nem méret szerint szortírozva kell elhelyezni! Fontos szabály, hogy az azonos fazonú kalapokat növekvő méret szerint tegyük egymásra és így tároljuk, mivel az azonos méreteknél nedvesség hatására a kalap formája torzulhat, illetve kitágulhat.
-
Harisnyanadrágok: A vékony szálú harisnyák, harisnyanadrágok hosszú ideig való tárolás következtében „morzsá” válhatnak. Ez azt jelenti, hogy ha huzamosabb ideig tároljuk őket, akkor rugalmasságukat elveszítik, ezért az első használatkor szétmállik, felfut. Árukihelyezésnél a fifo elvet kell követni (először be, először ki). Figyelnünk kell arra, hogy a régebben beérkezett termékeket helyezzük ki az eladótérbe, és az újonnan beérkezett szállítmány kerüljön a raktárba.
-
Bőröndös áruk tárolása: A bőröndös árukat minden esetben selyempapírral kell kibélelni és így tárolni, hogy a formáját megőrizze. A valódi bőrből készült termékeknél figyelni kell arra, hogy az azonos színűek kerüljenek egymás mellé, mivel ellenkező esetben átszínezhetik egymást.
A boltok árubemutató eszközei
-
Faliállványok, sztenderek, falikarok: ezt az állványfajtát a fal mellé helyezik, így egy oldalról tölthető fel áruval.
-
Középállványok, sztenderek, gondolák: a bolt belső részeibe helyezik őket, és mindkét oldalról feltölthetők.
-
Speciális árutároló berendezések: forgatható körállvány, 3-4 ágú ruhatároló sztender, spirálállvány, nyakkendőállvány, kalapállvány stb.
-
Pultok: az apróbb szaktanácsadást igénylő termékek értékesítésére:
-
üvegezett pultok,
-
angolfiókos pult: lefelé növekvő méretű fiókkal ellátva,
-
telepult: zárt tetejű eladóasztalok.
-
-
Tükrök: falra szerelhető, döntött álló tükör, billenő tükör – a termékek élethű bemutatására.
A jó tárolóberendezés jellemzői:
-
könnyen mozgatható, akár gördíthető,
-
variálható: állítható magasságú,
-
egymásba építhető, szétszedhető,
-
a bolt bármely részén felállítható,
-
könnyen tisztítható.
Vége?
Tehát a ruházati árucsoporton belül a konfekció-, kötöttáru- és divatárutermékek értékesítésre történő előkészítésének műveletei a következők:
-
az áruk szükség szerinti kicsomagolása, kisebb javítások elvégzése, vasalása, hajtogatása, vállfázása,
-
a termékeken lévő bevarrt és függő árucímke meglétének, valamint annak tartalmának ellenőrzése,
-
a fogyasztói ár feltüntetése,
-
az árucímkék elhelyezése a termékeken,
-
áruvédelmi címkék elhelyezése a termékeken,
-
áruk kihelyezése az árucsoportra jellemző árutároló eszközökre.
Nos, ha ezekre odafigyelt volna az üzletvezető, akkor nem hallottam volna ilyen kínos beszélgetést.
Ja, és a 7. feladat? Természetesen az értékesítés.