A böngészési élmény fokozása, a személyre szabott hirdetések vagy tartalmak megjelenítése, valamint a forgalom elemzése érdekében sütiket (cookie) használunk. A "Mindent elfogadok" gombra kattintva hozzájárulhat a sütik használatához.
Termékek Menü

Tippek ruhabolt tulajdonosoknak: Divatos, előnyös vagy mindkettő? Adjunk el tapintatosan!

Divatos, előnyös vagy mindkettő? Adjunk el tapintatosan!Habár üzletberendezés a fő profilunk, mostanában egyre gyakrabban keres meg bennünket ruhabolt tulajdonosa egy bizonyos kérdéssel. Mégpedig a vásárlói élménnyel és az értékesítéssel kapcsolatban.

A divat a ruházati termékek értékesítésének fontos eleme, de legalább ilyen fontos, hogy a divatos áru hogyan illik a vevőhöz. Ezért a divatot mindig úgy, és olyan mértékig érdemes átvenni, ahogyan az egyéniségünkhöz, alkatunkhoz illik. Ezt az összhangot minden vevőnek magának kell megtalálnia. A ruhabolt eladójának feladata, hogy tájékoztassa a vásárlót a divatról, bemutassa a választékot, és tapintatosan orientálja a vevőt a hozzáillő választás felé. Ismerje az egyes alapanyagokat, fazonokat, színeket, és azok harmóniáját.

Honnan tájékozódhat divat témában egy ruhabolt tulajdonosa?

1. Divatlapok, magazinok

A divatlapok, magazinok a legfrissebb divatötleteket általában összekapcsolják a sztárvilág híreivel. Egy márka, egy stílus akkor tud igazán tért hódítani, ha híres, ismert és elismert személyiségekkel hozzák kapcsolatba. Ők viselik, illetve reklámozzák a márka ruháit. A legtöbb magazin - közvetve, közvetlenül - foglalkozik a divattal, és egy divatlap sem csupán a divatról szól. Néhány Magyarországon is kapható példa erre az ELLE, a Joy, a Burda, a Marie Claire, vagy éppen a Nők Lapja.
A divatlapok, magazinok előnye a sokszínűség, hátránya viszont, hogy egyik sem törekszik teljes kép bemutatására, inkább csak néhány, a laphoz illő divatelemet, részletet emelnek ki. Így igen költséges, ha csupán a nyomtatott sajtó segítségével akar egy ruhabolt tulajdonosa naprakész lenni.


2. Televíziós műsorok

A tévé az egyik leginkább figyelemmel kísért média, nagy a nézettsége, és rugalmas. A divatról az egyes csatornák divattal foglalkozó magazinjai tudósítanak, de vannak már olyan tévécsatornák, amelyek a teljes műsoridőben, vagy annak jelentős részében a divattal foglalkoznak. Nagy előnye a nyomtatott sajtóval szemben, hogy szemléletesebben meg tudja jeleníteni a ruhákat, részletesebb tájékoztatást tesz lehetővé. Az információgyűjtés is olcsóbb. Hátránya viszont, hogy nem tudja bármikor megnézni, nem lehet visszalapozni. (De persze fel is veheti a műsort.) Bár egyre több szolgáltató biztosítja az adások újbóli megtekintését, vagy az interneten való megjelenítését, mégis fennáll annak a veszélye, hogy lényeges információk felett fog elsiklani, illetve nem jegyzi meg az újdonságokat. Egy ruhabolt tulajdonosa megengedheti ezt magának? Persze hogy nem...

3. Internetes weblapok

Az interneten elérhető információk köre szinte határtalan. Ha például egy keresőprogrammal a divatra, vagy a divathoz kapcsolódó más kulcsszóra keres, akkor találhat médiaajánlatokat, gyártó és forgalmazó cégeket, divattanácsokat és divatötleteket. Ugyanígy rákereshet konkrét márkákra, cégekre, vagy kereshet kifejezetten képtalálatokat is. Az internet előnye a sokszínűség, az egyszerű információgyűjtési lehetőség, az alacsony költség. A legtöbb gyártó, forgalmazó cég honlapján lehetőség van az áruválaszték megtekintésére, vagy akár rendelésre is. De hogy Önnek még keresgélni se kelljen, ajánlok egyet. Mégpedig az ország legjobbját. Ez pedig nem más, mint a divatmarketing.hu. A legtöbb ruhabolt tulajdonos partnerünk már követi az oldalt.

4. Katalógusok

A gyártó, forgalmazó cégek meglévő és leendő ügyfeleiket, a ruhabolt tulajdonosokat nyomtatott formában kiadott katalógusok segítségével is tájékoztatják. A katalógus az aktuális áruválasztékot mutatja be képek segítségével, tartalmazza a termékek legfontosabb adatait, valamint árát. A katalógus előnye a naprakész információ, a konkrét ajánlati lehetőség.

5. Termékbemutatók, a divathoz kapcsolódó szakmai rendezvények

A ruházati termékek olyan speciális áruk, amelyek eladhatóságát, minőségét akkor lehet nagyobb biztonsággal megítélni, ha azokat megnézzük, megtapintjuk. A ruhabolt tulajdonosoknak a ruházati termékek rendelése előtt érdemes személyesen megtekinteniük a választékot. Ezért a gyártó és forgalmazó cégek szakmai rendezvényekre, bemutatókra hívják vevőiket. Ezeken a bemutatókon, rendezvényeken a rendező cég ajánlatán keresztül ismerheti meg a divatot, ezért általában nem kap teljes körű képet. Az üzlet szempontjából mégis nagy a jelentőségük, mert a választékot a gyártók, forgalmazók kínálata határozza meg. Előnyös, hogy a rendezvényeken átadhatja a tapasztalatainkat a forgalmazóknak, és közvetve befolyásolhatja a lehetséges választékot.

6. Divatbemutatók

A divatbemutatókat két alapvető céllal rendezik: a divattervezők művészi kreációi, vagy a kereskedelmi forgalomban megjelenő termékek bemutatására. A művészi bemutató célja az új ötletek megismertetése, a trendek bevezetése. A bemutatók főként információszerzésre, tájékozódásra alkalmasak, mert az itt megjelenő ruhák az üzletekben nem eladhatók. A kereskedelemben forgalomba hozható ruhák bemutatóit szervezhetik a gyártók vagy a divattervezők is. Ebben az esetben a termékek „piacra dobása” a cél. Természetesen a ruhabolt tulajdonosoknak érdemes minkettőn ott lenni.

Egyéb források

Amikor a divatról, stílusokról akar tájékozódni, érdemes a kézenfekvő megoldásokat is felhasználni. A divatot nyomon követheti a mindennapokban. Amikor például dolgozik, sétál az utcán, elmegy moziba, színházba vagy máshová, járjon nyitott szemmel. Figyelje meg, hogyan öltözködnek az emberek. Fként azok, akik az Ön üzletének vevőihez a leginkább hasonlítanak. Így megismeri a lehetséges vevői igényeit, és a választékát ehhez igazíthatja. Ezek az információk sokat segíthetnek az eladás során a vevők meggyőzésében is.

Személyre szabott ajánlás egy ruhabolt eladójától?

Bár ez egy külön szakma és nem lehet egy cikk elolvasásával elsajátítani, van néhány ökölszabály, amit ha betart, máris sokkal profibb lesz. Először is meg kell nézni a vevő adottságait. Jó, ha egy ruhabolt tulajdonosa és eladói tisztában vannak ezekkel:

1. Testalkat, tipikus formák

Ahhoz, hogy a vevőnek alkatához leginkább illő fazont ajánlhassa a ruhabolt eladója, ismerni kell az alapvető alkattípusokat. Az alkattípus nem a kövér és sovány alkatot jelenti, hanem a formát. Tehát ugyanabba a típusba eshet egy 50 kilogrammos és egy 80 kilogrammos vevő is.

Körte

Alapvetően lefelé szélesedő törzs, keskenyebb vállak jellemzik. A felsőtest vékonyabb, az alsótest vastagabb, a mellbőség jóval kisebb a csípőbőségnél. A derék karcsúbb, a combok gyakran erősek, a súlytöbblet itt, és a csípőn jellemző.

Alma

Az almaalkatúak hastájékon szélesebbek, kerekebbek. Egyik fő jellemzőjük, hogy a derék- és mellrészük szinte egybeolvad. A súlyfelesleg deréktájon, és a hason rakódik le először.

Galamb

Alapvetően egyenes a törzs. A mell lehet átlagos vagy nagy, a csípőbőség kisebb. A derék nem túl karcsú. Főleg ezen a részen, illetve a hason rakódik le a súlytöbblet.

Homokóra

Az elnevezésnek megfelelően karcsú a törzs, a mellbőség és a csípőbőség között nincs nagy különbség. A derék vékonyabb. Az ilyen alkattípusnál a súlytöbblet egyenletesen elosztva rakódik le.

Deltás, vagy fordított csepp

Jellemzően lefelé keskenyedő a törzs, széles a váll. A felsőtest vastagabb, az alsótest vékonyabb. A mellbőség nagyobb a csípőbőségnél, a derék nem túl karcsú.

Szögletes

Alapvetően fiús alkat. Telt nyak, széles hát, átlagos dekoltázs, a derék nem meghatározott, kiegyensúlyozott alkat, kevés görbület jellemzi. Tipikus vonások: hosszú lábak és karok. A testalkat mellett természetesen fontos a testsúly is, és az egyéb arányok, mint például a törzs és a láb aránya, a nyak vagy a kezek hossza.

2. A vevő neme, kora

A ruházati termékek ajánlásakor fontos tényező a vevő neme. A férfivásárlók bizonytalanabbak, de általában kellemetlen számukra, ha segítséget kell kérniük. A nők könnyebben és hosszabban nézelődnek, válogatnak, és tudatosabbak. A nem és a kor nemcsak az ajánlás technikáját befolyásolja, hanem a ruhabolt alkalmazottja által ajánlott ruha színét, fazonját is. Az idősebbeknek általában szolidabb, semlegesebb színeket, klasszikus fazont ajánljon.

3. A bőr és a haj színe

A bőr és a haj színe elsősorban a ruha színének a megválasztásakor számít.

A barna hajú, sötét szemű, sötét vagy olíva bőrszínű nőkhöz a tiszta árnyalatok illenek, mint a fehér, a fekete, a kék, a piros és a rózsaszín. A hideg színek jobban illenek hozzájuk, mint a pasztell. A narancssárga és az arany a legkevésbé előnyös számukra.

A szőke és a világosbarna hajú, világos szemszínű vevőknek bátran ajánlhat pasztellszíneket. Bőrükhöz leginkább a bézs, sárga, levendula és szilvaszín illik. Azonban nem javasolt a fekete, fehér és narancssárga árnyalat.

A vörös hajúakhoz az őszi színek illenek. Nekik az arany árnyalatok, a bézs, a narancssárga, a homokszínek, a karamell árnyalatai, és a sötétbarna áll jól. Kevésbé javasolt például a sötétkék.

Az egészen világos haj- és szemszínnel rendelkező, rendszerint szeplős nőkhöz a fehér és a barack árnyalatok tartoznak, de illik hozzájuk az összes világos pasztellszín, és az arany alapszín is. Ám a sötét, erős színeket - mint például a fekete, a sötétkék és a piros - jobb, ha elkerülik.

4. A ruha színe

A választott ruha színe, mintája függ a divattól, a fazontól, a stílustól, a termékkel megcélzott vevő tulajdonságaitól. Ajánláskor segíthet a vevő neme, kora - ha a ruhabolt eladója meg tudja saccolni -, öltözködési stílusa, temperamentuma. Idősebbeknek szolidabb színeket, egyszerűbb mintákat ajánljon, míg a fiataloknak bátrabban javasolhatja az erősebb, élénkebb színű ruhákat is. De érdemes megfigyelni a vevő ruházatát, megjelenését is. Sokat elárulhat az igényeiről, elvárásairól. Emellett fontos, hogy a választott ruhát mivel akarják hordani. Ehhez a ruhabolt munkatársának tudnia kell, hogy milyen színek illenek egymáshoz, és milyenek nem, mely színek erősítik egymás hatását, és melyek „ütik” egymást. Minden esetben az összhatásra koncentráljon!

Nézzük meg a legjellegzetesebb színeket.

BEIGE (bézs)

Divatos, előnyös vagy mindkettő? Adjunk el tapintatosan!

Visszafogott hatást sugárou, széles színárnyalatai jól illenek más színekhez. Alap ruhadarabként kiemeli a fekete, piros, zöld, lila, sötétbarna és fehér színeket. Meleg hajszínekhez áll igazán jól, mint például a barna vagy a szőkésbarna.

FEHÉR

Tiszta, mindenhez illő, klasszikus szín. A fehér optikailag nagyít, kiemel, ezért azokon a testrészeken ajánlott a viselése, amelyeket hangsúlyozni szeretnénk. A kevésbé modell alkatúak karcsúsított ruhadarabokat viseljenek ebben a színben. Kiegészítőkkel bármilyen haj- és bőrszínhez viselhető, de leginkább világos hajszínhez ajánlott. Nadrágként, szoknyaként viselve számtalan színű felső választható hozzá. Minden ruhadarabhoz (szoknya, felső, nadrág, top, póló, kabát) ajánlható szín. A fehér elegáns arannyal, ezüsttel, hétköznapi, sportos kékkel, zölddel, nőies okkersárgával, szürkével, barnával, feketével, Kislányos, játékos rózsaszínnel és világoskékkel.

FEKETE

Klasszikus, elegáns, de komor szín. Optikailag vékonyít, így mindenki bátran viselheti. A fehérhez hasonlóan minden ruhadarab készülhet belőle. A barna bőrszínt kiemeli, ellenben világos bőrszín esetén az arc közelében érdemes kerülni. Legjobban a barna, vörös hajszínhez ajánlott. Ha túl sokat viselünk belőle, nyomasztó lehet, ronthatja a hangulatunkat. A fekete szín klasszikus fehérrel, figyelemfelhívó sárgával, izgalmas és feszültségkeltő pirossal.

KÉK

Divatos, előnyös vagy mindkettő? Adjunk el tapintatosan!

Kellemes, de hideg szín, tisztaságot, frissességet sugall. Halvány színek illenek hozzá. Akkor áll igazán jól, ha viselőjének világos a bőrszíne és a hajszíne (barna, szőke), de árnyalattól függően minden típus találhat olyat, ami neki jól áll. A kék klasszikus feketével és fehérrel, különleges ezüsttel, lilával, más kék árnyalatokkal.

KRÉM

Finom, elegáns, nőies szín. Az ilyen színű ruha viselője diszkréten bájos, nőies lehet. Ajánlott melegbarna, szőke hajhoz, de más hajszínekhez is hordható. A krém harmonikus fehérrel, arannyal, barnával, izgalmas lilával, pirossal, kékkel.

LILA

Divatos, előnyös vagy mindkettő? Adjunk el tapintatosan!

Egyszerre extrém, merész, exkluzív, de divatos szín, mély benyomást tesz. Nagyon fontos jó színárnyalatot választani! Főleg világos bőrű és sötét hajszínűeknek, szeműeknek ajánlott. Jól mutat a megfelelő színárnyalatú kékkel, sárgával, rózsaszínnel, csokibarnával, zölddel.

PIROS

Figyelemfelkeltő, energikus, intenzív, feltűnő megjelenést biztosító szín. Csábításra a legalkalmasabb. Legjobban áll a fekete vagy szőke hajúaknak (ellentétet képez), de a barna hajúaknak is ajánlott. Javasolt színek a piros mellé a fehér, krém, sárga és rózsaszín árnyalatok. Izgalmas feketével, ösztönző, terjeszkedő sárgával, optimista rózsaszínnel, élénk, vibráló a zölddel.

RÓZSASZÍN

Bájos hatású színnek mondható, erősebb tónusa vagány benyomást kelt. Világos árnyalatai világos szemű- vagy bőrűeknek, és sötét hajúaknak állnak kitűnően. Sötétebb tónusait már mindenki viselheti. Javasolt szín mellé a fehér, a lila, a piros, sötétebb változataihoz a fekete, szürke.

SÁRGA

Figyelemfelkeltő, kedvelt, vidám szín. A szőkék mellett legjobban a sötét hajszínűeknek ajánlott. Javasolt színkombinációk a fehér-sárga, zöld-sárga, narancs-sárga, piros-sárga. Vibráló a lila-sárga, fekete-sárga. Ha könnyed hatást akarunk elérni, viselhetjük kékkel, ha komolyabbat, akkor a lilával kombináljuk.

SZÜRKE

Divatos, előnyös vagy mindkettő? Adjunk el tapintatosan!

A szőke, középszőke, világosbarna hajszínűeknek ajánlott, főleg ha barnás vagy pirospozsgás az arcbőrük. Előnyös még, ha a szem színe kék vagy szürke. Jól mutat fehérrel, élénkzölddel, a narancs változataival, pinkkel, kékkel. Érdekes variációk (főleg ezüstszürke esetén) feketével, éjkékkel. Elegáns, visszafogott, semleges benyomást keltő szín.

ZÖLD

Különleges, nem mindenki által viselt szín, de hatása üde, nyugtató. Javasolt barna hajúaknak, barna vagy zöld szeműeknek. Akkor a legkevésbé ajánlott, ha valaki kék szemű. Vörös hajjal vibráló, figyelemfelkeltő hatású. A hozzá legillőbb színek a fehér, rózsaszín, fekete, sötétkék. A sötétebb színek erősebbé teszik az alap (zöld) tónusát, míg a világosabbak halványabbá (például krémszín, okkersárga).

A fenti ismertetők nem örökérvényűek, a divattól, és a vevő egyéniségétől függően változhatnak a javasolt színek. Ezért is fontos a személyre szabott ajánlás, a ruhapróba. Alapszabály, hogy a ruhabolt eladójaként nem szabad egyértelműen állást foglalni egy-egy ruha mellett vagy ellen. Inkább javaslatokat, általános megállapításokat tegyen, esetleg újabb szín, színárnyalat ajánlásával segítse a jó választást.

A ruházati termékek színe mellett mintázata is meghatározó lehet. A hosszanti csíkozás vékonyít, a keresztcsíkok erősítenek. A minták közül az apró mintákat, a kisebb motívumokat bátran ajánlhatja, a nagymintás ruhák viszont nem mindenkinek előnyösek. Teltebb alkatúaknál a mintánál érdemes azt az elvet követni, hogy a minta legyen a világosabb, az alapszín a sötétebb. A színes ruhák viselésekor általában fentről lefelé sötétednek az egyes ruhadarabok, ez moletteknél különösen előnyös.

Szóval akkor divatos, előnyös vagy mindkettő? Ruhabolt eladójaként Ön mire fog törekedni?

Tartalomhoz tartozó címkék: Blog