A webáruházban az Ön számára is hatékony működéséhez kétféle sütit használunk.

Szükséges cookie-k
Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy a webáruház használható és működőképes legyen, ezért ezeket nem lehet letiltani.

Marketing cookie-k
Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy az Ön érdeklődési körének megfelelő reklámokat és termékeket jelenítsünk meg a webáruházban. Ezeket a cookie-kat le tudja tiltani, de kár lenne, mert rengeteg jó dologról maradna le.

Részletesebb információ az Adatkezelési tájékoztatónkban.

Kérjük ha egyetért, kattintson az ELFOGADOM gombra. Köszönjük!

Termékek Menü

Megjött az áru, mit csináljak? - Segítség ruhaboltosoknak

Olcsó üzletberendezés blog - Megjött az áru, mit csináljak? - Segítség ruhaboltosoknakPicit más szemmel nézem az üzleteket mint egy átlagos vásárló: engem sokkal jobban érdekel az üzletberendezés, az értékesítés, és a bolt képe.
Az egy dolog, hogy 10 üzletből legalább 7-nek egy kis segítséggel meg tudnánk növelni a bevételét. Most nem erről szeretnék írni, hanem...

Az egyik üzletnél egy rettenetes beszélgetést hallottam.

Egy vásárló hosszas nézelődés után kiválasztott egy szoknyát, majd egy eladóhoz fordult segítségért.

– Elnézést! Mennyibe kerül ez a szoknya? Nem találom az árjelzést.
– Egy pillanat, segítek! − az eladó ki- és beforgatta a terméket, lázasan kereste a terméken lévő címkéket, de ő sem találta az árát..
– Zsuzsi, nem tudod, mennyibe kerül ez a szoknya? – szólt át egy közelben lévő kollégának.
– Ha jól emlékszem 4990 Ft. – mondta Zsuzsi.
– Biztos? – kérdezte az eladónő.
– Várj! Megkérdezem Évát! – mondta Zsuzsi, és elfutott a szoknyával Évához, a bolt vezetőjéhez. Kis idő múlva visszatérve közölte:
– Éva úgy emlékszik, hogy 6490 Ft.
Az eladónő megkönnyebbülten, mosolyogva fordult a vásárlóhoz.
– 6490 Ft-ba kerül a szoknya. Tetszik kérni?

Szinte fájt ezt végighallgatni. Ön nyugodt szívvel venné meg ezt a szoknyát 6490 forintért?

Be kell vallanom, nem az eladó, és nem Zsuzsi hibája volt, hogy így alakult a beszélgetés. Nem az ő hibájuk, hogy az áruk nem voltak előkészítve és nem voltak alkalmasak az értékesítésre. Vagy mégis?

Mit kellett volna tenniük, mielőtt a ruhát kiakasztották a sztenderre?

Tudom, hogy Önnek ez napi rutin és a kisujjában van a szakma, ám nagyon sok kezdő is olvassa ezt az írást. Az ő kedvükért az alapokkal kezdem ezt acikksorozatot, és folyamatosan haladunk a trükkök felé.

Nem egy nagy vaszisztdasz ennek a menete:

1. az áruk kicsomagolása, előrecsomagolása,
2. az árun vagy a csomagoláson a vevők tájékoztatását szolgáló információk meglétének ellenőrzése, szükség szerinti feltüntetése,
3. árak feltüntetése,
4. áruvédelmi címkék elhelyezése a terméken.

Ezek a feladatok valamennyi árura vonatkozó fő műveleteket jelentik. A szakáru-csoportoknak azonban vannak speciális, adott árura jellemző eladásra történő előkészítési feladatai, sőt árucsoporton belül is lehetnek más-más feladatok cikkcsoportok szerint.

A ruházati árucsoporton belül a konfekció-, kötöttáru- és divatárutermékek értékesítésre történő előkészítésének műveletei a következők:

1. az áruk szükség szerinti kicsomagolása, kisebb javítások elvégzése, vasalása, hajtogatása, vállfázása,
2. a termékeken lévő bevarrt és függő árucímke meglétének, valamint annak tartalmának ellenőrzése,
3. a fogyasztói ár feltüntetése,
4. az árucímkék elhelyezése a termékeken,
5. áruvédelmi címkék elhelyezése a termékeken,
6. áruk kihelyezése az árucsoportra jellemző árutároló eszközökre.

Megjött az áru, mit csináljak?

Kicsomagolás

A ruházati termékek az üzletbe csomagoltan érkeznek. Az egyedi (fogyasztói), gyűjtő- és szállítói csomagolás legfontosabb feladata az áru védelme a szállítás során.

Ezért a termékeket műanyag vagy celofán tasakba, illetve papírdobozba csomagoltan kapjuk:

  • a kosztümöket, öltönyöket, kabátokat vállfázva szállítják, műanyag tasakban egyedileg csomagolva (gördülő sztenderre akasztva, vagy egymásra halmozva),
  • a nadrágokat, blúzokat, szoknyákat, pulóvereket, sálakat, sapkákat stb. hajtogatva, műanyag tasakban kapjuk, melyet gyakran papírdoboz gyűjtőcsomagolásban is elhelyeznek,
  • a kalapokat selyempapírral bélelik ki, és egymásba helyezve kartondobozban kapjuk,
  • a bőrdíszmű- és bőröndös árukat (főként a valódi bőrből készülteket) kívülről selyempapírral burkolják, és szintén papírdobozban szállítanak az üzletekbe.

Az áruátvételt követően a termékeket a raktárban vagy az eladótérben helyezzük el. A raktári tárolásnál a termékeket a kapott csomagolásban tovább tárolhatjuk.
Az eladótérben történő elhelyezés előtt azonban a termékeket alkalmassá kell tenni az értékesítésre.

Kisebb javítások elvégzése, vasalás

A szállítói és gyűjtőcsomagolásból ki kell venni a termékeket. A termékeket szemrevételezzük, ellenőrizzük, hogy a gombok, csatok, patentok, esetleges kiegészítők megvannak-e. Ha valamilyen hiányosságot tapasztalunk, akkor például a hiányzó gombot fel kell varrni (pótgomb a terméken), a patentot meg kell csináltatni. A gombbal ellátott termékeknél meg kell vizsgálni, hogy a gomblyukak ki vannak-e vágva, illetve megfelelő méretűek-e. Ha nem megfelelő, akkor ezt is ki kell javítani. A kiegészítőkkel (öv, nyaklánc, sál stb.) ellátott termékek esetén az üzlet döntése szerint kell eljárni. Forgalmazhatják a termékeket tartozékkal együtt, a termékre erősítve, vagy a terméktől elkülönítve (mondjuk a pénztárnál adják át a vásárlónak a termékhez járó tartozékot). A helyi sajátosságot figyelembe véve kell a kiegészítőket a ruházatra erősíteni, vagy éppen eltávolítani.

A kiegészítő, tartozék minden esetben a termékhez jár! Eltenni, külön forgalomba hozni tilos!

Ruházati termékek esetén a szállítás és a raktári tárolás során előfordul, hogy a termékek összegyűrődnek. Ezeket a termékeket, így nem szabad az eladótérbe kihelyezni, ki kell őket vasalni. A termékekbe bevarrt címke tájékoztat bennünket a vasalásra vonatkozó előírásokról.

Hajtogatás, vállfázás

Az alkalmazott értékesítési mód befolyásolja az eladótérbe kihelyezendő áru mennyiségét, valamint az árubemutatásra, tárolásra szolgáló berendezéseket. Ezek pedig egyértelműen meghatározzák az árukihelyezés módjait.

Hagyományos értékesítési mód esetén a ruházati termékeket is jellemzően faliállványokon, polcokon helyezik el. A hagyományos értékesítési mód alkalmazása esetén a ruházati termékeket hajtogatva kell a polcokra elhelyezni. Vasalás után a polcokon elhelyezendő termékeket hajtogassuk össze. Az egymás tetejére kerülő áruknál figyeljünk arra, hogy az „oszlopok” azonos szélességűek legyenek, és hajtogatott állapotban is tetszetős képet mutassanak.

Önkiszolgáló és önkiválasztó értékesítési mód esetén a termékeket jellemzően sztendereken, speciális árutároló állványokon hozzák forgalomba. Ennek megfelelően a termékek nagyrészt vállfázva kerülnek elhelyezésre az eladótérben. A termékek vállfázásánál figyelmi kell arra, hogy minden terméket a neki megfelelő vállfára helyezzünk el! Ezzel megakadályozzuk, hogy termékeink összegyűrődjenek, megnyúljanak, esetleg sérüljenek, valamint hogy lecsússzanak a vállfáról.

Mire ügyeljünk vállfázáskor?

  • Öltöny és nadrágkosztüm: Nyúljunk át a vállfán, és a nadrág szárának alját fogjuk meg, majd így húzzuk át a vállfán. Szemből nézve a vállfát, minden esetben a nadrág szárrésze legyen látható a zakó, blézer alatt, így esztétikusabb.
  • Zakó, blézer, kabát: A termékeket vállfán gombolva tárolni tilos! A begombolt termékek elcsúszhatnak a vállfán, és ezzel maradandó ráncok keletkezhetnek a terméken.
  • Normál nadrágvállfa: Szükség lehet kiegészítő csíptetőre, ami megakadályozza a nadrág lecsúszását a vállfáról. A csíptetőt a nadrág oldalvarrásánál helyezzük el.
  • Csíptetős nadrágvállfa: A vállfa kampóját döntsük hátra, a nadrág szárrészét illesszük a két vállfalap közé úgy, hogy a nadrág szárrésze felül ne látszódjon ki, és a szár sima, feszes maradjon, majd rögzítsük a vállfán!
  • Szoknya: A szoknyák oldalrészébe bevarrt szoknyatartót akasszuk bele a vállfába. Vigyázzunk, hogy ne feszítsük túl a terméket, de túl közel se kerüljenek egymáshoz az akasztók! Feszítésnél elszakadhat az akasztó, ha túl közel vannak, akkor pedig nem esztétikus. A vállfát a szoknyák derékrészébe beledugni tilos! (még kötött- hurkolt, bújtatott gumival ellátott szoknyák esetén is) A szoknya fazonja megnyúlhat, szála kihúzódhat, vagy akár ki is lyukadhat.
  • Kötöttáru: Nagyon fontos, hogy mindig a megfelelő méretű vállfát használjuk (női, férfi, gyermek vállfák). Figyeljünk arra is, hogy kötöttáru esetén csak legömbölyített szélű vállfát használjunk. A nem megfelelő méretű és szélű vállfa használata megnyújthatja, kihúzhatja a termékeink szálát. Ha túl kicsi vállfát használunk, lecsúszhat róla termék. A vállfázás technikája: a pulóver nyakánál nyúlunk bele, fentről lefelé, a vállfát a pulóver aljánál fogjuk meg, és belehúzzuk a vállfát.

Vállfázás utáni teendők:

A vállfázást követően szükség lehet egyéb vállfatartozékok elhelyezésére, melyek a terméket rögzítik, illetve a vásárlókat segítik a tájékozódásban.
Vállfatartozékok lehetnek:

  • méretjelölő,
  • csipesz,
  • márkajelzés.

Ezeket a tartozékokat közvetlenül a vállfára helyezzük el, a rajta lévő árunak megfelelően.

Tartalomhoz tartozó címkék: Blog