Popup store: 14752 liter üzlet az utcán
Ismét egy Amerikából elterjedt trend, amire egyszerűen lehetetlen hasonlóan jól csengő és frappáns magyar elnevezést találni.
Sőt a popup store-ok frissessége miatt megkockáztatom, hogy még senki nem is próbálkozott ezzel. A hirtelen feltűnő, majd éppoly gyorsan eltűnő ideiglenes árusítóhelyek remekül passzolnak interaktív világunk fogyasztóinak stílusához.
De mi az a popup store és hogy lehet vele pénzt keresni?
A popup üzleteknek Amerikában és Angliában évek óta tart a szezonja. Az elsőket körülbelül 2004-re teszik a téma szakértői. Az egyébként üresen álló üzlethelyiségeket néhány napra, esetleg hétre elfoglaló butikok a folyamat mindkét szereplőjének használnak. Az ingatlanok tulajdonosainak azért, mert ezek a boltok nemcsak a szóban forgó márka, de hely körül is hírverést csapnak. A popup store-ok üzemeltetőinek pedig azért jó ez a konstrukció, mert nem kell egy hely mellett hosszú időre letenniük a voksukat, és borsos bérleti díjat sem kell rendszeresen fizetniük.
Ez a konstrukció a multikkal szembehelyezkedő kisebb márkáknak tökéletes, valamint a webshopok üzemeltetőinek, akik offline megjelenést is szeretnénk online boltjuknak. A felbukkanó üzletek népszerűsége nem véletlen, hiszen ez tökéletesen passzol interaktív korunk túlpörgött társadalmához. Általában ezeket a boltokat az interneten hirdetik, ami még vírusmarketing nélkül is villámgyorsan elterjed a felhasználók között. És a mai közösségi médiában élő fiatal, vásárló korosztálynak ez bizony nagyon is fontos információforrás.
A popup store-okat berendezésük is különlegessé teszi, hiszen általában nem költenek sokat az üzemeltetők az ideiglenes bútorokra. Többnyire kreatív és nem mindennapi megoldásokkal találkozhatunk ezekben az ideiglenes üzletekben. A ruhaállványok könnyű mozgathatóságuk miatt állandó kellékei ezeknek a boltoknak. Pult épülhet raklapokból, de láttunk olyan megoldást is már, hogy a drótkerítésre akasztották a vállfákat. Persze ha komoly forgalmat szeretnénk elérni, a kirakati babák, torzók vagy a szabóbabák sem maradhatnak ki.
A rövid időszak alatt lebonyolításra kerülő hatalmas forgalom mellett a popup store-oknak a reklámértéke is nagy, sok megjelenést generálnak a márkával kapcsolatban. A fogyasztókat pedig arra ösztönzi, hogy elmenjenek és a vásároljanak, hiszen erre csak néhány napig van lehetőségük. A popup store-ok általában mindezt megspékelik különleges akciókkal és csalogató termékekkel. Mivel sokan kíváncsiak és senki sem akarja elhalasztani a nagy fogást, ezért hatalmas vásárlóerő válik aktívvá.
Népszerűségük annak is köszönhető, hogy felbukkanásukkal megzavarják a szokásos rutint, különlegessé teszik az adott helyet. Ezek az ideiglenes shopok általában forgalmas területeken létesülnek, amelyeknek az ilyesfajta kereskedelem nem feltétlenül passzol a profiljukba. Az üresen álló üzlethelyiségek mellett kitűnő tér lehet egy kávézó vagy akár egy galéria.
Néhány példa a jó kialakítású popup store-okra, "üzletekre"
H&M Beach edition popup store - fával borított konténershop tengerparti promócióhoz
Kathrine Wilson popup store cipőbolt
Az utcai árusító helyeken túl a popup store-ok a plázában a közlekedő részekben, korábban üresen álló üzletekben is megjelenhetnek.
Igazi popup store birodalom Londonban a Boxpark, amely a kikötőben kínál kizárólag ideiglenes üzleteket egy héttől három hónapig terjedő időszakra. Anno a Boxparkban épült a Magyar Design Pop Up Store is, ahol 2 hónapon keresztül kerültek bemutatásra és árusításra magyar design termékek a kézműves csokoládétól a Tisza Cipőig. Az üzlet kialakításához itt is Jolly krómcsöves rendszert használtak, kiegészítve üveg és fa elemekkel, polcokkal.
Magyar Design Pop Up Store Londonban
Magyarországon található popup store-ok, trendek
Hazánkban ezeknek a shopoknak az elődei a klasszikus utcai bódék, melyek mára átalakulóban vannak, de még mindig rengeteget találunk belőlük például buszmegállók, terek környékén. Az első igazán designolt és utcára vonuló “bódé” talán a Rézangyal Pálinka lehetett, akik egységes kinézettel készítették el megjelenésüket a nyári szezonra időzítve a különböző fesztiválokon és üdülő övezetekben, sétáló utcákon.
A Rézangyal példájából kiindulva vannak olyan gócpontok, ahol ezek a shop-ok jellemzőek. Egyik ilyen hely Budapesten az Erzsébet tér, ahol a kulturális sokszínűségben a fő szórakozóhely körül kiszolgáló egységek alakultak ki.
DESSZERT. az Erzsébet téren Budapesten
Általunk tervezett popup store-ok
Időnként a mi megrendelőink közt is akad olyan, aki nem a klasszikus üzlethelységben gondolkozik. Egyik ilyen projektünk egy teljes mértékben üvegből készült box volt.
A budapesti Aréna plázában található magyar tervezők ruháit kínáló Ourstyle Boutique berendezéseihez is rengeteg terméket biztosítottunk, a Jolly-s rendszertől a sztenderekig.
Popup store nyitásban örömmel segítenek a kollégáink, hiszen több éves tapasztalatukkal segíteni tudunk egy komplett popup store tervezéstől a bele kerülő alkatrészekig, termékekig, hogy az árusítás vagy a store egyéb célja biztosan sikeres legyen.