(M)Ár minálunk babám - Mire kell figyelni ruházati termékek árazásánál?
A ruházati termékek árának feltüntetése
A kereskedelmi egységeknek kötelező jól láthatóan feltüntetni a termékek fogyasztói árát. A fogyasztóvédelmi törvény szerint:
-
az ár feltüntetése a forgalmazó feladata
-
a fogyasztót írásban tájékoztatni kell a megvételre kínált termék eladási áráról és egységáráról!
-
az eladási árat, az egységárat egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni!
-
az eladási árat és az egységárat a Magyar Köztársaság törvényes fizetőeszközében kifejezve kell feltüntetni!
-
a termék eladási áraként és egységáraként a fogyasztó által ténylegesen fizetendő árat kell feltüntetni (bruttó ár)! (A nettó ár+áfa árfeltüntetés hibás.)
-
az árcédulát úgy kell elhelyezni a termék csomagolásán, hogy ne takarjon el egyéb fontos információkat!
A ruházati termékeknél az ár feltüntetésének sajátosságai:
Egyedi árfeltüntetés a terméken: Önkiszolgáló értékesítésnél, vállfázott ruházati termékeken célszerű legalább két helyen elhelyezni az árat.
-
A termék eredeti bevarrt címkéjének hátoldalán és a függőcímkén jól láthatóan. Ha a bevarrt címke nem alkalmas árfeltüntetésre, akkor a hátoldalára ragaszthatunk árcímkét, vagy a termék belsőzseb-bélésébe helyezzük el az árazócímkét.
-
A termék csomagolásán: Ha a termékeket csomagoltan hozzuk forgalomba, akkor a termék csomagolásának hátoldalán helyezzük el az árazócímkét. Például férfi ing, zokni, harisnya stb.
-
Külön ártáblákon feltüntetve nagy betűkkel, számokkal a termék mellett (neve, ára), például akciós termékeknél. Az egyedi árazást azonban ekkor is alkalmazni kell!
Kiegészítő termékkel együtt forgalmazott ruházat árjelzése:
Itt is a ténylegesen fizetendő árat kell feltüntetni a terméken. Azonban a termékcímkén jelölni kell, hogy a kiegészítő a ruházat tartozéka, ezért nem kell érte külön árat fizetni. Például tartozék lehet a vállfa, öltönyzsák, öv, sál, nyaklánc stb.
Árváltozás
Egy terméken csak egyféle árat szabad feltüntetni. Több ár esetén mindig az alacsonyabb árat kell a fogyasztónak megfizetnie. Tehát a termékek átárazásakor figyelni kell arra, hogy a ruházati termékeknél ne csak egyik helyen írjuk át az árat, hanem mindkét helyen!
Akciós termékek árazása
Az akciós termékekre is vonatkozik, hogy a ténylegesen fizetendő árat kell feltüntetni!
Ennek megfelelően hibás az a gyakorlat, amelyben csak az eredeti, kedvezmény nélküli eladási árat és az árkedvezményt adják meg százalékban vagy konkrét összegben.
A fogyasztói árnak és a számítógépes rendszerben nyilvántartott árnak egyeznie kell.