Játék az érzékekkel - fenomenális üzletberendezési trükkök
Az üzletek mindig is erős befolyás alatt tartották az érzékeket. A finom, frissen sült kenyér illatára a gyanútlan vásárlót azonnal éhségérzet fogja el. Kutatások szerint a friss kenyér illata aktiválja leginkább a nyálmirigyeket, éppen ezért a pékárut előszeretettel helyezik közel a bejárati ajtóhoz. De nem csupán a szupermarketek élnek ezzel a trükkel.
A mai cikkel megmutatom, hogy gyerekjáték az egész.
A gyermekruhaboltokban például gyakran alkalmaznak babahintőport
Az illatát ugyanis tanulmányok szerint a gyermekkorral kapcsoljuk össze. Ez ellazítja a vásárlót, és nyugalommal tölti el, így többet is vásárol.
De nem csupán az illatok ösztönöznek pénzköltésre, az egyes színeknek és hangoknak is megvan a maguk szerepe.
A zene célja egyértelműen az, hogy minél inkább ellazuljunk
Ezért hallhatunk gyakran lassabb számokat az élelmiszerüzletekben. Kutatások igazolják, hogy ilyenkor az emberek is lassítanak, és többet időznek egy-egy polc előtt. Érdekes megfigyelés, hogy a klasszikus zene például a drágább termékek vásárlásának ösztönzésére alkalmas, míg a francia számok hatására valamiért ellenállhatatlan késztetést érzünk, hogy francia borokkal kényeztessük magunkat.
A színek úgyszintén a legősibb ösztöneikre hatnak
A meleg színek vonzzák be az embereket a boltba, míg a hideg színek szemlélődésre ösztönöznek, növelik az eladásokat. A pirosat mindenki az akciókkal köti össze. Az üzletek gyakran azért ragasztanak piros matricát olyan árukhoz is, amelyek nincsenek leértékelve, mert ilyenkor automatikusan kedvezményre asszociálunk.
Elrendezés
Ugyanilyen fontossága van a termékek elhelyezésének. Az alapvető, napi rendszeresség szempontjából lényeges árukat általában a bolt lehető legtávolabbi végében rejtik el, hogy hosszabb maradásra bírják a vásárlókat. Így végig kell menni a sorokon, és fennáll a lehetősége, hogy valamilyen más, amúgy felesleges áru is a bevásárlókosárba kerül. Érdekes, hogy a nagyáruházak a vásárlókat jobbról balra irányítják az autós közlekedésnek megfelelően: a legnépszerűbb, legvonzóbb árukat jobbra helyezik el.
Azokat a termékeket, amelyeket az üzlet a leginkább el akar adni, szemmagasságba helyezi. Ezek a drágább, márkásabb tételek. Az olcsó tételek alulra kerülnek, a legnépszerűbbek pedig a sor végére, így végig kell érte menni az egész folyosón. A gyerekeknek szóló termékek persze az alsó polcokra kerülnek, hogy a csemeték észrevegyék, és rávegyék szüleiket a vásárlásra.
Vásárlásösztönző trükkök
Ez az a terület, ahol a méret igenis számít. A zsúfolt boltokban az emberek kevesebb időt töltenek, kevésbé szeretnek vásárolni, mert közben idegesek. Érdekes, hogy a felmérések szerint például az ázsiaiak sokkal toleránsabbak e tekintetben, míg a britek egyáltalán nem tűrik a tömeget.
A bevásárlókocsi mérete is fontos. Célja pedig az volt, hogy az ügyfél még nagyobb mennyiséget tudjon elszállítani. Sokkal bővebben itt írtunk a bevásárló kocsik fejlődéséről. >>
És hogy melyik a legjövedelmezőbb részük az üzleteknek? Természetesen a pénztársor. Ez az a hely, ahol néhány perc sorban állás után a legtöbben nem tudnak ellenállni a kísértésnek, és biztosan leemelnek egy-egy impulzus terméket.
A vásárlás pszichológiája
A fogyasztókat vonzza az áruházakban található tömeg, de nem valószínű, hogy a zsúfolt helyeken venni is fognak valamit - állítja a Journal of Consumer Research-ben megjelent tanulmány.
A szerzők, Sam K. Hui (New York Egyetem), Eric T. Bradlow, és Peter S. Fader (mindketten a Pennsylvania Egyetemről) a Pathtracker nevű elektromos készülék adatait elemezték, melyet a bevásárlókocsi aljára erősítettek. A szerkezet öt másodpercenként rögzítette a vásárló útvonalát. Az adatok az Egyesült Államok keleti részének egy nagy bevásárlóközpontjából származtak.
Az adatok szerint bár a fogyasztókat vonzza a tömeg, nem valószínű, hogy ilyenkor vásárolni is fognak. A kutatók azt is felfedezték, hogy minél több időt töltenek egy üzletben az emberek, annál céltudatosabbak lesznek. "Ahogy a fogyasztók egyre több időt töltenek az áruházban, egyre inkább nyomasztja őket ez a tény. Ehhez úgy alkalmazkodnak, hogy megváltoztatják a vásárlási szokásaikat: kevesebbet nézelődnek, ehelyett inkább olyan üzletrészeket keresnek fel, melyben megtalálják a vásárolni kívánt cikkeket” - írták a szerzők.
A kutatók megerősítették a korábbi feltételezéseket, hogy egy “hasznos” termék vásárlása után (mint például egészséges étel) valószínűbb, hogy vesznek valamit a “haszontalan” kategóriából is (egészségtelen rágcsálnivaló).
A tanulmány megerősíti a korábban csak laboratóriumi körülmények közt vizsgált feltételezéseket és teóriákat. “Új betekintést nyerhettünk a valódi vásárlási szokásokba.” Végezetül az eredmények segíthetnek a kereskedőknek és tervezőknek megérteni a fogyasztók vásárlási élményeit. “Az integrált modell használatával a kereskedők különféle elrendezési módszerekkel kísérletezhetnek a vásárlók útvonalainak és vásárlásainak szimulálásával” - következtettek a szerzők.
És hogy mi a tanulság?
Fordítsa le mindezt a saját üzletére, és valósítsa meg! Fontos azonban, hogy nem lehet cél az Ön vevőjének becsapása, csak és kizárólag a forgalmazott termékek előnyös tulajdonságainak kiemelése!
Több mint 20 éve ezzel foglalkozunk, úgyhogy ha segítségre van szüksége, keressen bennünket bátran!